tisdag 12 maj 2015

Veras rum

Vera är 8 år och hon har precis fått sitt första egna rum. Veras mamma renoverar ett gammalt bönehus och i stället för scen har nu stora salen sex rum i två våningar. Veras mamma bad mig hjälpa henne att inreda. Eftersom budgeten är begränsad fick jag fria händer med det jag kunde hitta i huset. Jag älskar sånt! 
På bilden ovan ser vi hur rummet såg ut innan jag började piffa. Det där var inte riktigt sant. Jag har städat innan. Jag var så ivrig att börja att jag glömde fota innan jag städade. Tänk er en förebild med alla saker på golvet istället, då har ni en mer rättvis bild.
Den lilla "bänken" är byggd för att Veras mammas sovrumsfönster sträcker sig ända upp till sittbrädan och istället för att få ett titthål ner i mammas säng fick Vera en liten bänk.
Jag började med att hänga upp en sänghimmel som inhandlats på loppis. Sängbordet hittade jag på nedervåningen med verktyg i.
Vid fotändan av sängen är det fantastiska fönstret som inbjuder till många mysstunder med böcker, kuddar och mjuka filtar. Även puffen fick flytta dit, något ska hon ju kunna lägga upp fötterna på.
Ljuset är helt magiskt på eftermiddagen och ifrån fönster syns älven som rinner förbi utanför. Den vita hyllan fick byta plats med klädskåpet för att den inte skulle dämpa ljuset.
Ljusstaken på väggen har min pappa gjort vilket är lite roligt för Vera älskar den. Det blev fint att rama in några av ugglorna.
En nöjd och peppad inredare, moi!
Spegeln som jag fotade mig själv i är det här lilla väggskåpet, även det ett loppisfynd. Senare ska vi byta ut knoppen på skåpet. Plåtasken ovanpå har Vera själv "fyndat" på tippen där hon ofta hittar olika skatter. Kroken fick en liten extra tvist med ett huvud som saknade kropp från leksakslådan. Synd på ett sånt snyggt hår att inte få en hedersplats tänkte jag. Jordgloben vill Veras mamma göra om till en taklampa och tills hon får tummen ur får den stå på Veras klädskåp.
Snyggaste håret, synd att gömmas bort.

Veras mamma hade köpt en ny röd matta till Veras rum fast jag valde att ha kvar den gröna mattan efter som att det är rätt bra fart i Vera och grönt kan ha lugnande effekt. Jag tänker att det kan vara fint att få en möjlighet att samla ihop sig och hämta kraft i sitt egna rum. Det är mycket liv och rörelse både i skolan och även hemma i huset med alla syskon. Den röda mattan hamnade istället hos en av Veras storebröder, fast det rummet visar jag en annan gång.

Vera hade inte en aning om att jag fixade till hennes rum vilket blev en fantastisk lyckad överraskning. Både Vera hennes mamma och jag är toppennöjda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar