tisdag 19 augusti 2014

Kinfolk

Förra veckan tog jag båten över till Vasa med ett härligt och kreativt gäng från Umeå. Målet var Jakobstad för en Kinfolkträff som Selling anordnat. I dagarna två fick vi umgås med ännu fler kreatörer från Finland och tillsammans med dem fick vi möjligheten att insupa Kinfolkandan, både i matform som det oftast handlar om men också som inspirationsföreläsning.
Efter en kort introduktion på Campus Allegro av Julie och Jessica från Kinfolk gick vi över till Musikcaféet After Eight för att inta vår middag. Det var dukade långbord på innergården med grönska och ljus. Fantastiskt gott bröd i små papperspåsar och fullt med trevliga människor. Det var fantastiskt kul att återse Johanna och Andreas som jag träffade vid min förra Finlandsresa trots att vi knappt han prata med varann ordentligt. Vi hoppas på att de kommer över till Sverige snart istället.
Dag två var en heldag i föreläsningssalen och som tur var fick vi göra en del övningar som bröt av allt lyssnande. En av övningarna innefattade en promenad, en så kallad Thought walk. Jag valde att gå ner till Aspegrens Trädgårdar för att inspireras av grönskan och hitta ro till att komma tillbaka till mina rötter.
På så vis fick jag även turista lite mer i Jakobstad. Och vilken trädgård det var, jag ville nästan inte gå tillbaka. Jag satte mig på trappen till lusthuset och vips hade jag en katt i knät. Det blev både svårt att fokusera på min uppgift och att skriva. Men mitt inre barn tog över och vi lekte med katten. Till slut var tvungen att gå tillbaka och lämna katten, men erfarenheten, anteckningarna och mina tankar tog jag med mig.
Vid föreläsningens slut hade jag fyllt sida upp och ner med klotter, svenskengelska minnesanteckningar och orden ödmjukhet och tacksamhet inristade i både block och minne. 

Resan hem blev över svallande hav och mina medresenärer höll sig hårt i inredningen medan jag satt å njöt av naturens krafter sjungandes "Farväl", ni vet den ur Dunderklumpen. Ja, självklart sjöng jag den i falsett precis som en dum en.

Det var en fin resa och jag fick en hel del med mig hem att bearbeta och arbeta vidare på, flera nya bekantskaper och en massa inspiration. En sedvanlig höst-kick-off kan vi kalla det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar