tisdag 12 augusti 2014

GÖR-DET-SJÄLV:Frökuvert

Det blev ett litet ofrivilligt uppehåll förra veckan. Jag drog på mig dubbelsidig lunginflammation och blev helt enkelt liggandes. 

Lyckliga är jag som har så fina vänner som skickar paket med fina böcker som ger inspiration när jag ligger på sjukbädden. Åsa-Saga som är en fantastisk person med sinne för näring för både kropp och själ, skickade mig en underbar bok om allt grönt vi kan äta som växer vilt i naturen. När jag bläddrade i boken Lisens gröna värld fick jag massor med inspiration. Så fort jag blev pigg nog samlade jag in frön för att kunna så nästa vår för att utöka mitt hemapotek ytterligare.

Fröna ska ju tas om hand tills nästa år då de får komma i jorden och jag tänkte visa er hur jag gjort.
Du behöver:
Frön (jag har ringblomma och Lupin).
Fint papper i fyrkanter i önskad storlek.
Tejp.

Gör så här:
1. Vik upp nedre hörnet till mitten.
2. Vik in sidan och fäst med tejp.
3. Upprepa steg två och lägg i dina frön.
4. Tejpa igen ditt lilla kuvert.
Eller så viker du in alla hörn och fäster med bara en tejpbit.
Lägger i dina frön.
Tejpar igen och märker dina kuvert med vilket frö och årtal. Det är lite en smakfråga hur mycket tejp du vill använda. Gör det som du tycker är finast. 
Tänk, nu får vi blommor nästa år igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar