söndag 31 augusti 2014

Nedslag och Nörderier

Idag hade jag lyxen att vara med på en föreläsning och workshop med Elin Ivre. Elin ska börja andra året på Beckmans och har tidigare gått på Sätergläntan där hennes slutarbete var en dräkt i modern tappning. Här har vi alltså ett geni!
Elin har hantverket och korsbefruktar det med modern design, det går inte att tänka sig något bättre. Och hon är rejält skicklig. Jo, jag vet det för jag fick syna en del plagg. Som Elin uttryckte det själv... sömnadsporr.
Bara att lyssna när Elin pratade, se bilder av vad hon gjort och klämma å känna på plaggen gav mig massor. Efter föreläsningen var det dags för en workshop med Elin. Vi höll till i utställningen Textil där det finns en workshopsdel, det vill säga, i en mycket inspirerande miljö.
Elin visade oss hur vi skulle sy stripade rynkor för hand vilket vi gjorde på ett linnestycke som skulle bli en påse. Jag hann inte riktigt klart så jag får visa fler bilder sen. Vi räknade varptrådar och sydde med vaxad lintråd. Himla spännande och otroligt vackert. Det fick mig att börja tänka på vävning och hur mycket jag saknar det.
Jag som tänker mig att jag ska sy en dräkt till mig själv så småningom blev otroligt taggad efter idag. Så himla fint att Västerbottens läns hemslöjdsförening bjudit in Elin tillsammans med Västerbottens museum, på det viset fick jag träffa flera kollegor från mina senaste uppdrag och min textillärare Sanna. Och tillsammans med Elin fick vi skapa. En bra dag helt enkelt.
Gjorde ni något kreativt idag?

2 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter! Jag var ju på Västerbottens museum i somras, så jag har besökt den där lokalen och utställningen, kan tänka mig att det måste vara inspirerande att sitta där och jobba!
    Jag hann med en del virkning igår, men mest höll jag på i köket. Kakor, surkål och kanelbullar, men det är väl också en form av skapande på sitt sätt.
    Ha en bra första septembervecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma! Jo, det är väldigt fint att sitta och arbeta i utställningen, det behövs lite bättre ljus bara. Det var inte alla som såg sina trådar. Jag körde mest på känn så jag satt kvar när några gick ut och satt i solen.
      Jag skulle absolut benämna köksbestyren som ett skapande, att ta hand om det naturen ger och använda sin kreativitet till att ta hand om det är magi!

      Radera