tisdag 7 april 2015

Mitt hår och nässeltvål

Fortfarande får jag frågor hur jag sköter mitt hår och jag tänkte dela med mig vad jag använder. I dagsläget är Nässla och Björktvålen från Malin i Ratan den bästa tvålen för mitt hår. Japp, helt riktigt. Jag tvättar mitt hår med tvål. Det räcker bra. Så bra att jag numer tvättar håret varannan vecka. Jag avslutar min tvättning med iskallt vatten och äppelcidervinäger för att återställa ph-värdet. När jag upplever håret som torrt använder jag koksolja i topparna och är det riktigt torrt gör jag helt enkelt en oljeinpackning

Det är så otroligt befriande att sköta håret på det här viset. Det tar lite tid och jag behöver inte konsumera en massa specialprodukter för hårbotten, håret eller topparna. Hårbotten är inte alls lika torr och har slutat klia, både min hud och min plånbok jublar. På det här viset sparar jag massor för naturen också, jag har minimerat kemikalierna. Vilken seger för oss alla!

Mitt hår är ju väldigt tjockt och jag kan inte svara på hur det blir för ett finare hår. Kanske avvänjningen från kommersiella shampoon tar längre tid vilket gör att du kanske får stå ut med fett hår längre. Det bästa är att prova sig fram till vilken kur som passar både håret och en själv bäst.

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar