tisdag 21 april 2015

Gör-det-själv: Kombucha

 
Instagrambilderna på mina Kombuchaflaskor väckte ett stort intresse och jag delar gärna med mig hur jag burit mig åt. 

Jag vill också passa på att tacka finaste Hanna på EkoMadame som introducerade mig och gav mig min första Kombuchabebis.
Socker, te, svamp och ett stooort kärl
Du behöver:
En stor glasburk för flera liter.
Träslev
Ett tygstycke och gummiband att täcka burken.

1 st Kombuchasvamp och 2 dl vätska, har du ingen i din närhet finns det sidor på nätet som säljer.
1 msk eller 4 påsar Grönt te (utan tillsatta oljor och smaker, Kung Markatta har ett bra påste)
1 dl Ekologiskt strösocker
1, 5 l Vatten

Att tänka på:
Använd kärl och redskap av trä eller glas. Undvik metall (gäller även järnhaltigt vatten) och plast.
Svampen vill stå mörkt, undvik direkt och starkt solljus.
Svampen trivs också bäst i lite varmare miljö från 20° ända upp till 30°. Jag har min i ett skåp utan lucka ovanför kylskåpet där det är mörkt och lite varmare.
Täck burken med tex. en kökshandduk, tygblöja eller silduk för att skydda mot flygfän och damm. Svampen vill fortfarande andas och ha frisk luft så undvik lock.

Gör så här:
Koka upp vatten och lägg i teet. Låt det dra i minst 15 minuter. Teet utsöndrar kväve som svampen gillar. 
Lägg i sockret och låt det smälta.
Låt blandningen svalna till rumstemperatur.
Häll över i glaskärlet och tillsätt vätskan (ca 10%) från svampen  för att få en bra start på jäsningen.
Lägg i svampen.
Täck över med tyget.
Låt stå i  7-10 dagar. Ju längre drycken står desto mindre socker och ju mer sur smak blir det. Till slut blir drycken till vinäger.

Under jäsningsprocessen bildas en ny svamp som ett lock över den gamla som antingen flyter under den nya svampen eller sjunker till botten.
Den nya svampen som flyter ovanför modersvampen.
 
När du ska tappa upp din dryck lyfter du först ur svamparna och lägger i varsin glasburk med minst 2 dl av vätskan den legat i. Den ena sparar du om du vill brygga vidare och den andra ger du bort. Vill du ha ett uppehåll med bryggeriet kan din svamp klara sig i sin vätska i kylen eller i rumstemperatur med ett tättslutande lock i några veckor.


Sila av drycken och tappa upp på flaskor. Vill du smaksätta din Kombucha gör du det nu. Jag la i några bitar färsk ingefära och det blev till en bubblig festdryck som slår champagne med hästlängder! (ni märker peppen va?)

Stäng flaskorna med tättslutande lock eller en kork eftersom att jästen fortsätter att arbeta och är flaskan ordentligt försluten bildas det kolsyra.

Låt flaskorna stå framme och mogna i rumstemperatur i 5-7 dagar. Sen in i kylen där de kan stå minst ett år.
Modersvamp (till vänster) som producerat 1st bebissvamp (till höger).

När din modersvamp har gett dig några omgångar Kombucha och svampbebisar blir den gammal och trött. Det ser du då den blir mörkbrun, då är det dags för pensionering i komposten.


Färdig dryck. Nu är det bara att njuta. Vi gick lös ordentligt och min kärleksvän ritade ettiketter till flaskorna. Helt plötsligt såg det ut som att det var han som var producenten så jag var snabb på att rita dit min signatur. Himla tjusigt blev det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar