tisdag 17 februari 2015

Stilmedveten forts.

Vilken vecka det varit, och vilka fantastiska ungdomar jag träffat. Vi har pratat miljö, arbetsförhållanden och konsumtion. Och det finns hopp, det finns lösningar. Kan du inte besöka utställningen rekommenderar jag verkligen Stilmedvetens hemsida.

Under veckan som varit var vi först med i tidningen som också gjorde ett superfint filminslag med Emma Bång och Julia Söderlind som du kan kika på här. Nästa dag kom tv för att intervjua både mig, Linn Netterdag och Elina Sandström Kvarnbrink. Inslaget kan ni kika på här.

Verkligen bra att utställningen fått all denna uppmärksamhet med tanke på hur viktiga frågor som tas upp. Och i Lördags hade jag förmånen att få fortsätta föreläsa på Väven (Biblioteket) om just hållbarhet och mode. Där var det större åldersspridning på min publik och vi hade många spännande diskussioner.

Jag tänker att jag som avslutning ska visa er ett hårband jag gjorde efter beskrivningen till workshopen jag hade med ungdomarna.
Först klippte jag remsor från nedre delen av T-shirten. Av någon anledning klippte jag av uppifrån först. Fast jag tänker att det kanske är smartast att klippa nerifrån efter du klippt bort linningen.
Sen tog jag fyra remsor som jag tejpade fast i bordet. Och flätade till önskade längd. Jag knöt ihop ändarna till en liten blomma (surrade en remsa runt de båda ändarna och knöt ihop).
Det blev lite 20-tals känsla på blomman.
För grundligare beskrivning kolla in Stilmedvetens beskrivning här. Fast de gjorde armband utan blomma av sin T-shirt.
Jag provade även att göra knopen som ursprungligen skulle vara ett hårband. Fast jag klippte större remsor och gjorde ett bälte istället. För att kunna knyta ihop gjorde jag två små hål där jag trädde igenom tunnare remsor som jag kan knyta med.
Sen kunde jag inte låta bli att modifiera en till T-shirt. Fast den fick inte tjänstgöra som arbetsklädsel till skillnad från tröjan i förra inlägget. Utan den får åka tillbaka till Myrorna och göra någon annan lycklig.

Åter igen vill jag tacka Stilmedveten och Sveriges Konsumenter för ett fint samarbete och Myrorna, för sponsring av T-shirts. TACK!

http://www.sverigeskonsumenter.se/Stilmedveten/http://myrorna.se/har-finns-vi/umea-graddvagen/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar