tisdag 27 januari 2015

Nålbindning del 1 Upplägging

Eftersom jag nu börjat ha kurser i nålbindning tänker jag dela med mig så fler än de jag hinner träffa på kursen får en chans att lära sig. 
Nålbindning är en gammal teknik som är utspridd över större delen av världen, från de ryska vidderna över Norden  ner till medelhavet och vidare. Det blir ett varmt, slitstarkt och vattentåligt material och förr nålband timmermännen sina vantar, vilket vittnar om deras hållbarhet och kvalité. När den snabba stickningen gjorde entré försvann mycket kunskap kring nålbindningen. Vilket är synd med tanke på hur vacker och tåligt material det blir.
Du behöver ullgarn och en nål. Det går med en stoppnål eller en glasspinne som du täljt till. Jag har en nål av horn som min pappa gjort till mig.
Dra av en bit garn och trä nålen. Jag tänker att vi ska öva nu så du behöver inte så lång bit. Ta lika långt som när du har armen utsträckt och fram över bröstet. En armlängd vill säga.
Vira garnet två varv runt ditt pekfinger. Dra sedan garnet snett över dina öglor.
 Dra av öglorna från pekfingret.
Dra öglan närmast dig uppåt och öglan bakom nedåt.
Stick in nålen underifrån i första öglan. Över nästa, under och sist över igen.
Dra lite i löptråden och den lilla stumpen så spänner du tråden kring nålen.
Lägg tummen och pekfingret över "knuten" och se till att löptråden ligger bakom nålen och dra igenom nål och tråd.
Då bildas en liten ögla som dras åt kring tummen, det är din tummaska.
Vänd på tummen och titta på baksidan hur det ser ut. Om du drar lite i tråden kommer du se den större öglan som du trär in nålen i.
Trä in nålen och vräng er till kanten på öglan runt tummen, precis där löptråden löper. Fortsätt att föra ner nålen under löptråden.
Dra igenom nål och tråd.
Dra åt. Öglan som framträder bakom tummen plockar du upp.
Och fortsätter trä nålen genom tummaskan och löptråden.
Hål i arbetet mellan tumme och pekfingret och låt tummaskan glida av bakom tummen medan du drar igenom tråden och drar åt en ny maska över tummen.
Upprepa till önskad längd. Det kan ta ett tag att få till början och var inte rädd att dra i trådarna för att se hur de beter sig, det ökar din förståelse för hur arbetet växer fram.
Titta vad fint det blir. Nästa vecka ska jag visa hur du kan plocka upp maskor och bygga vidare på ditt arbete. Och till dess hinner du öva ordentligt på uppläggningen så den sitter i märgen.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar