tisdag 25 november 2014

Funderingar i influensatider.

Jag kan inte låta bli att fundera kring det här med vår hälsa och maten vi äter. Att vi hellre medicinerar oss än att se till att vi får näringsriktig mat med livsenergi som håller oss starka och friska. 

Ett steg i rätt riktning måste vara att äta mer grönt som är ekologiskt odlat. Grönsakerna får då växa i sin egen takt utan besprutning med gifter och laddas med livsenergi från både jorden och solen. Vad jag förstår bygger näringsämnena i grönsakerna upp våra celler medan till exempel kött och hårt processerad mat gör tvärt om.

Jag tänker att det är svårt i dagens samhälle där allt ska gå så fort och där stora livsmedelsjättar pumpar ut information om hur hälsosamma deras produkter är. Debatten kring mjölken är ett dagsaktuellt exempel. Hur vi sedan barnsben fått lära oss hur nyttig mjölken är utan att ifrågasätta. Nu börjar röster höras om motsatsen. Och när jag tänker efter, vilket annat däggdjur dricker en annan arts mjölk?

Många av våra sjukdomar kan vi säkert låta läka ut av sig själv också bara vi tillåter oss att vila och minska på stressen, särskilt i kombination med en bra kost. Jag anser att i en människovänlig värld hör medicin och vaccination till undantagen och fokus ligger på hälsa i stället för sjukdom. Vi arbetar liksom från fel håll. 

Redan i antikens Grekland där läkekonsten skapades sa Hippokrates:

  "Låt din mat vara din medicin och din medicin din mat"

Och för mig ligger det något i det där, något självklart. Men jag tror att det lätt glöms bort idag. Successivt förbättrar jag mitt och min familjs näringsintag. Ingen mikrovågsugn, få halvfabrikat och nu även mindre mejeriprodukter. Vi köper ost någon gång då och då, kanske en hink eko yoghurt. Vi får hem Ekolådan varannan vecka och vi lagar det mesta från grunden. Jag är noga med att låta det ta den tid det tar för att inte pressa mig/oss för hårt och det funkar rätt bra för oss. Vi lever i den delen av världen där vi har möjlighet att välja och då känns det viktigt för mig att ta den möjligheten och göra något av den. För mig, min familj och resten av världen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar