tisdag 15 juli 2014

Sommar = Loppis

På sommaren poppar det upp loppisar överallt i vårt avlånga land. Perfekt för att fylla på materialförråden i ateljén. Hos Prima Pinaler i Mölbo hittade jag de här gobitarna för bara några småslantar. Bara kartan i sig är är ett fynd. Den åker upp på inspirationsväggen.

Jag arbetar helst i återvunnet material eftersom det finns så mycket fint att ta hand om. Oftast har saker från förr högre kvalitet, det är mer välarbetat än dagens fabrikstillverkade produkter där priset går före kvalitén. Något jag som hantverkare själv är väl medveten om. Därför känns det extra fint att bygga vidare på det som redan finns. Ta ett vanligt lakan som exempel, ett nytillverkat går inte ens att jämföra med ett lakan från förr. Till och med bomullen är bättre i det äldre lakanet. Och har vi riktig tur är det lin i det gamla. Det nya slits ut på ett kick och är fulla av besprutningsmedel, flamskyddsmedel och andra spännande nymodigheter. Själv sover jag helst på ett mjukt och lent lakan utan fler medel än mitt tvättmedel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar