tisdag 15 april 2014

Äggtvätt

Honungen är mjukgörande och rengörande, citronen rengörande och ph-balanserande, rosmarinoljan rengör och stimulerar hårväxten. 

När jag upplevde att Balsammetoden inte tvättade riktigt rent i mitt tjocka hår provade jag att tvätta med ägg. Äggtvätten tvättar riktigt rent, så rent att jag upplevde håret för rent, särskilt under vinterhalvåret då håret lätt blir torrt. 

Du behöver:
2 ekologiska ägg
en klick honung
lite citron
några droppar rosmarinolja
Gör så här:
Vispa ihop lite lätt med en gaffel. Peta bort strängarna och häll över i en  gammal balsamflaska för enklare applicering. Massera in noggrant i torrt hår. Låt sitta i 15 minuter med en plastpåse på huvudet. För att undvika äggröra sköljer du ur med svalt vatten. Balsamera som vanligt med ett NoPoo-balsam.

Receptet hittade jag hos Lady Dahmer, min första NoPoo-guru.

Det här är det sista recepten i No Poo-serien. Jag har inte utforskat fler recept än de här och det är dem jag använder än idag. Provar jag fler recept kommer jag säkerligen lägga ut dem med.

Prova äggtvätten och lämna gärna en kommentar vad du tycker om den.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar