tisdag 6 oktober 2015

Gerillaslöjd i Gällivare

Jag har haft den stora äran att leda en gerillaslöjdsworkshop efter en föreläsning av Frida Arnqvist Engström som skrivit boken Gerillaslöjd. Det var lite som att samarbeta med sin idol. Jag har ju haft lite koll på Fridas blogg, Kurbits.nu och följt hennes arbete en del, hon gör det ju så himla bra!
Sålunda packade jag min lilla worshopväska, som min mor köpt på loppis åt mig, full med material och inspiration.
Innan föreläsningen och workshopen drog igång hjälptes vi åt att ställa i ordning. Jag hade beställt massor med trasmattor och en blomma för att skapa en lite mer ombonad och varm miljö och jag blev riktigt nöjd med resultatet.

Evenemanget var arrangerat av kommunen och en del av Gällivare kulturfestival. Vi var på den fantastiska fritidsgården Stacken i Gällivare som är en underbar lokal som rymmer massor med möjligheter för ungdomarna. Tänk om vi ens hade haft hälften av de ytorna på fritidsgården när jag var liten som de har på Stacken. Det var väldigt fint att se och som grädde på moset ligger det mitt i stan också.

Frida började med sin föreläsning och berättade om hur gerillaslöjden startade och hur det ser ut runt om i världen. Taggen som väcktes när hon berättade! Jag fick massor med inspiration och började genast fantisera om att vara mer rak och rättfram i mitt budskap så jag kan rymma det på små taggar. Jag har ju redan börjat fast jag vill utveckla och bli mer slagkraftig!
Workshopen drog igång och det bläddrades efter typsnitt och diskuterades. Jag och Pia som är hemslöjdskonsulent i Norrbotten hade båda med oss lite böcker och tidskrifter utifall deltagarna behövde mer inspiration.
OM JAG SVARADE FEL VAR DET EN DUM FRÅGA
 LÖV MORE
Jag valde att ta med små dukar och grytlappar som deltagarna fick brodera på. Eftersom vi hade begränsat med tid tänkte jag att det inte hanns med att sticka eller virka vilket gav arbetet ytterligare djup. Eftersom materialet dels var köpt på secondhand och dels troligtvis skapat av kvinnor som lagt ner mycket tid och omsorg på dukarna. På det här viset fick deras verk nytt liv och en ny mening med extra budskap samt att vi slapp konsumera nya textilier för att brodera på. Små handlingar som gör stor skillnad.
Jag hann brodera en toaskylt till toaletten som tidigare var väldigt anonym. Det var helt klart nödvändigt (hehehe, skitdålig humor jag vet. Oups, igen skit...).
För att lyxa till det hela satte jag lite guldkant på bokstäverna, fast det syns lite dåligt på bilden. I verkligheten glimrar det till ibland när solen ligger på.
 Hem ljuva hem
Kvällen innan eventet hade vi turen att få en guidad tur kring Malmberget. Den lilla gula skylten upplyser om att det är fridlyst område bakom stängslet och där är det en stor krater som växer och växer. Ett område som absolut kan behöva lite gerillaslöjd där folket säger sitt.

Hela stan ska flyttas på grund av de värdefulla mineralerna under jord och när vi for runt där fick vi till vår förtjusning se lite gerillaslöjd "live" vilket berörde oss en hel del och fick oss att reflektera lite extra över situationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar