tisdag 29 september 2015

Hela huset lekte!

Vilken fantastisk dag! Ännu en gång var Folketshus fyllt till bredden med massor av fantastiska ungar och deras föräldrar. Årets tema i skaparrummet var återbruk eftersom att det är en viktig del av verksamheten i stort på Folketshus (de har till och med ändrat menyerna så köttet är ett tillbehör istället för huvuddelen av rätterna!!). Återbruket såg ut som så att vi fortsatte att använda det materialet som fanns kvar sen förra året som vi sen kompletterade med metallslöjd av kapsyler och konservburkar från Folkets hus egna resturang.

Jag hade nämligen bjudit med mig Felix Wink från Hemslöjdsföreningen i Västerbotten och han (och jag) hjälpte barnen att hamra, tälja och spika.

Spikandet var i och för sig förenat med livsfara, fast vad gör en inte för alla dessa underbara ungar som sprudlar av kreativitet och idéer? Jo, det är bara att be en bön och hoppas att de håller tungan rätt i mun och träffar på spiken!

Som tur var hade vi även lite förstärkning från Unga örnar några timmar vilket var väldigt uppskattat.

Jag fick bland annat lära mig att om du knögglar ihop vitt silkespapper och limmar på det på en glasburk, så kan du måla på pappret med vattenfärg. Då blir det en superfin ljuslykta! Jag som bara tänkte att vi skulle limma pappret rätt på. Trist när jag tänker efter så här i efterhand... Eller nä! Fint det med vetja.

Här har jag precis städat av och sköljt ur alla penslar.
 
Tack alla som kom och gjorde dagen så lyckad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar